Villkor

För att handla på Drinkbolaget måste du ha fyllt 18 år och ha ett svenskt personnummer. Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar från personer som uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar.
Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel och ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. Samtliga priser är inklusive moms. Du betalar en fraktkostnad per beställning, se punkt 6.

1. Vi sparar följande persondata om våra kunder:

Kunder: Förnamn, Efternamn, Företag/organisation, E-post, Person-/org.nr, Momsnummer, Adress, Postnummer, Ort, Land, Telefonnummer.

Beställningar: ip-adress, E-post, , Person-/orgnr, Momsnummer, Adress, Företag, Förnamn, Efternamn, Adress, Postnummer, Ort, Telefonnummer.

Som kund kan du när som helst begära utdrag, ändring eller radering av dessa uppgifter.

2. LEVERANSTID

Leveranstiden är vanligtvis 1-3 respektive 7-10 arbetsdagar från beställningsdagen.
Den kortare leveranstiden gäller för produkter vi har i lager. Produkter som måste beställas tar ytterligare någon eller några dagar att leverera. Har produkterna du vill beställa olika långa leveranstider och du vill ha varor med kort leveranstid först bör du göra två separata beställningar.

Vid en restnotering så skickas den restnoterade varan omgående då den kommit in i lager igen. Vid eventuell leveransförsening meddelas du via e-post om detta 7 respektive 20 dagar efter köpttillfället. Vid leveransförsening har du rätt att häva köpet. Kontakta då kundservice på webshop@drinkbolaget.amarket.se. Vi reserverar oss för slutförsäljning och eventuella prisfel.

3. BEKRÄFTELSE

När vi mottagit din beställning skickar vi dig snarast en bekräftelse per e-post med information om din order. Det är bra om du sparar detta mail för att ha till hands vid eventuell kontakt med kundtjänst.

4. HÖGSTA ORDERBELOPP OCH KREDITGRÄNS

Vid fakturering och delbetalning varierar kreditgränsen och beräknas när köpet slutförs. Kreditgränsen sätts vid varje enskilt köp efter sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia.

5. BETALNINGSALTERNATIV

Vid köp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom SveaWebPay. Är du konsument påverkar den dock inte din kreditvärdighet och kan inte heller ses av någon annan. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om 14 dagars kredit.
Om du har erlagt betalning och på ett korrekt sätt häver köpet så gör vi en återbetalning av beloppet inom 30 dagar. Du har möjlighet att välja mellan tre sätt att betala.

Alt 1. SveaWebPay Faktura – betala inom 14 dagar
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du
ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är
bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha
några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Drinkbolaget överlåtna till Svea Ekonomi AB.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta
att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad
påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad.
Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Alt 2. Kortbetalning
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU.
Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.
Vi accepterar följande kort: Visa och Mastercard. Pengarna reserveras på ditt konto vid
ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade.
Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på
nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt
validera konsumenten vid köp på nätet.

Alt 3. Delbetalning
Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna
delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst.
Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta
att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information.
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta,
uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.

Allmänna villkor
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)

6. FRAKT

Fraktavgiften baseras på den fraktklass produkten tillhör.
Det finns i dagsläget fyra olika fraktklasser, och vilken fraktkostnad respektive fraktklass avser framgår i nedan tabell:

Fraktklass A 49 kr
Fraktklass B 99 kr
Fraktklass C 199 kr
Fraktklass D kontakta oss för mer info.

Du ser vilken fraktklass en produkt tillhör när du klickar på produkten. Mindre produkter såsom muddlers och shakers tillhör fraktklass A och har således en fraktavgift på 49 kr. Produkter som komplett bar skickas via DHL och summan är rörlig. Kontakta oss för mer information.

Handlar du produkter ur flera fraktklasser betalar du den högsta fraktavgiften. Naturligtvis betalar du bara en fraktavgift oavsett vilket antal produkter som du beställer eller om ordern delas upp i flera olika försändelser. Kostnaden för frakt räknas ut automatiskt i din order (gäller ej fraktgrupp D). Dina varor skickas direkt hem i postlådan. Större beställningar kan du få hämta hos närmaste postombud.

7. TRANSPORT

Om varan skadas eller kommer bort under transporten är Drinkbolaget betalningsansvarig. Meddela kundservice direkt för snabbaste service, dock senast inom skälig tid om du som kund varit förhindrat att påtala felet vid leverans.
Får vi tillbaka paket som inte lösts ut från Posten, förbehåller vi oss rätten att debitera dig för samtliga kostnader som uppstår i samband med en sådan retur. Betalning skall ske med inbetalningskort inom 10 dagar från fakturadatum.

8. ÅNGERRÄTT

Som kund hos Drinkbolaget har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan, eller en väsentlig del av den. Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick.  Meddelande om retur ska skickas till vår kundserivce via e-mail senast 14 dagar från mottagandet av varan. Kontakta alltid vår kundservice innan du returnerar varan.

För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande information:
• ordernummer
• fakturanummer
• titel på de produkter du vill returnera.

För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick. Varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör, transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong. Vi ser gärna att du uppger orsak till returen samt returnerar varan tillsammans med fakturan (eller en kopia av fakturan, fram och baksida) detta påskyndar hanteringen utav din retur.
Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto – tänk på att du ansvarar för returförsändelse. Drinkbolaget åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur.

9. FEL I VARA

9.1 Fel vid leverans
Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ska du kontakta kundserivce direkt för snabbaste service, dock senast inom skälig tid om du som kund varit förhindrat att undersöka varan vid leverans. Vi tar emot felanmälan och återkommer med returanvisningar. Skicka varan i det skick den mottogs, åtföljd av en skade- eller felanmälan, så får du en felfri, rätt vara. Vid försäljning till konsument (privatperson) gäller enligt konsumentköplagen att Drinkbolaget vid köp gjort av konsument ska avhjälpa felet eller företa omleverans om det kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för Drinkbolaget. Drinkbolaget har vidare alltid rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet, t.ex. genom reparation, eller byta mot en felfri vara.

Redo för nästa cocktail-bjudning?

Här hittar du allt från enkla drinkrecept till mer avancerade recept för olika cocktails. Den inbjudande välkomstdrinken, den komplexa cocktailen eller den spännande sommardrinken samt mycket mer kommer du uppnå med våra unika puréer och syrups!